måndag 3 december 2012

Pepparkaksmacarons med choklad- och apelsinkräm

I Lördags testade jag ett nytt recept på macarons med pepparkakssmak. Perfekt till adventsfikat igår, få nog göra några till julafton sen också ;-) 
Här kommer receptet och en bild som jag tog ute i det härliga vintervädret..

Pepparkaksmacarons
 90g äggvita
2 msk socker
170g florsocker
110g mandelmjöl
2 tsk pepparkakskrydda

Väg noga upp rätt mängd till allting, det är den största hemligheten med att lyckas med dessa bakverk. Sikta sedan mandelmjölet och florsockret så det inte finns några klumpar. Blanda i pepparkakskryddan i mandelblandningen.
Vispa äggvitor fluffigt och tillsätt sockret lite i taget, vispa sedan till en fast maräng. Sikta ner mandelblandningen och vänd ner till en jämn smet med en slickepott. 
Spritsa ut på plåt, ca 5-kronorsstorlek Andra hemligheten är att låta dem torka dessa ska stå minst 45 min innan de gräddas i 125* ca 20 min. Testa att lossa en kaka, och grädda ytterligare vid behov.
Låt svalna helt innan de lossas.

Apelsinchokladkräm:
100g Mörkchoklad med Apelsin (70%)
2 msk vispgrädde
Honung 
Florsocker

Smält chokladen över ett vattenbad och häll i grädden. Blanda och ha i lite honung och florsocker efter behag ;-) låt stå i kylen ca 5 min tills krämen fått en bra konsistens. Man kan även ha i lite smör om krämen inte skulle stelna till. Skulle du glömma den i kylen så den stelnar för mycket går det utmärkt att smälta det över vattenbadet igen. Jag fick göra om det tre gången innan jag lyckades komma ihåg att den stod i kylen. (haha)  
Bred eller spritsa på krämen! Lycka Till! =)

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar