fredag 9 mars 2012

Hallonrutor med smarrig glasyr och kokos

Några är riktigt intresserade av bakning på jobbet och resten är gottegrisar.. Så de blir en del fika =) Jag är dock lite sämre på ett ta med till jobbet, men de kan bero på att jag gärna äter själv och även min käre sambo... med vänner. Haha! Igår var jag iallafall ledig och passade då på att baka en kaka som Kerstin hade med sig i Måndags. Så otroligt smarrig, speciellt när det har stått till sig i kylskåpet lite. Tänkte slänga ut receptet och en bild på mina..något höga kakor.  Testa dom!!

Sätt ugnen på 200 grader och lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna..


3 Ägg
3 dl Strösocker
200g smör eller margarin
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver 
4 dl mjölk 
Hallon

Smält smöret och låt det svalna några minuter. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop mjöl och bakpulver. Rör ner det smälta smöret i äggsmeten och vänd ner mjölblandningen, tillsätt mjölken och vispa ihop till en slät smet. Häll smeten i långpannan och dutta ner hallonen. 

Grädda kakan i nedre delen i ca 25 minuter..och låt den sedan kallna.

Glasyr
    200g Philadelphiaost
6 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
150g rumsvarmt smör

Vispa ihop alla ingredienser med elvispen. Bred ut glasyren över kakan och strö på kokos. 
Skär upp kakan i bitar, ca 30 st. 

(se till att smöret inte är för kallt, då kan de bli lite smörklumpar i glasyren)

Hoppas ni kommer gilla dessa lika mycket som vi gör här hemma! ;-) Och Trevlig Helg! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar