tisdag 20 mars 2012

Tömma frysen

Vi har sagt att de kan ju vara smart att tömma frysen innan vi ska flytta. Och de har vi försökt göra nu i två månader...dock inte varje dag, utan vi tar kanske upp något från frysen tre gånger/månad.. Så de har inte precis blivit mycket mindre i den. Men så idag blev jag så otroligt rastlös och ont i ryggen och mellangärdet hade jag. Och då är det bästa att INTE sitta, utan upp och stå. Så då kollade jag i frysen och hittade rabarber och jordgubbar, vilket fick mig att bli såå sugen på en paj. En riktigt sommarpaj!!
Så här är den nu....


Så jäkla gott det var. Och jag som skulle sluta med socker och försöka göra något åt mitt sockerbehov. Nåväl, pajen är nog snart slut. Då kör vi igen! Imorgon är iaf ananasen som ligger och mognar till sig färdig och då kan jag smaska på den istället...Så MYCKET nyttigare ;-)  

Väldens enklaste smulpaj!

Detta behöver du:
Frysta eller färska bär/frukter!
100 g margarin eller smör
2 - 3 msk socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn

Smält smöret och blanda i sockret, havregrynen och vetemjölet.. Smöra en pajform, i med bären/frukten och ha över lite socker om bären är lite sura, är bären frysta är det en idé att strö över lite potatismjöl. På med smuldegen och shoff in i mitten av ugnen på 225 grader. =)
(Jag tycker nästan man behöver dubbelsats av smuldegen om man har en lite större pajform.)
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar