söndag 18 mars 2012

Söndags Lyx


Usch vilket tråkigt väder det varit i helgen, men då får man hitta på roliga saker istället. Igår (lördag) va vi inne i stan en sväng, shoppade lite på Änglabacken där jag har presentkort och så köpte jag påskliljor som ska planteras till veckan. På kvällen kom Jens, Adde och Sandra förbi, spelade lite kort och tjattrade. (Jag vann spelet)..

Idag är vädret nästan ännu tråkigare än igår. Anton va iväg och spelade match på förmiddagen och jag va ute på en långpromenad. Nyttiga va? =) Så för någon timme sen gjorde vi hemmagjorda "subwaybaguetter" mmm så gott det blev. Får vi nog snart göra om.. Och nu har jag bakat en liten kladdkaka som vi ska ta med oss till fina Emma och Freddan som ska bjuda oss på middag ikväll.. Söndags lyx !!

Tänkte jag skriver med receptet på kladdkakan, fast jag tro de flesta redan har ett kladdkakerecept ;-)
175 grader och jag använder en form med löstagbar kant ca 20 cm i diameter.

Detta behöver du:
100g Smör eller magarin
2 st ägg
2,5 dl socker
1 msk Vaniljsocker
3 msk Kakao
2 dl vetemjöl

Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop vaniljsockret, kakaon och vetemjölet. Vänd ner de i äggsmeten och vispa ihop. Tillsätt smöret.
Smörj formen och bröa, gärna med kokos istället för ströbröd.

Ställ in i mitten av ugnen och grädda i ca 20 min.. Några minuter färre för en kladdigare kaka.


Fick ett tips från Svärmor förra veckan.. Har man nogat hemma kan man lägga på de när kakan precis kommit ur ugnen. Så smälter de och man får en lite lyxigare variant på en annars rätt så vardaglig kladdkaka.
 Och så lite grädde till de... =)

Kram Kram    











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar