onsdag 14 november 2012

Kolagrottor

Jag har fått en ny favorit när det är fika dags, eller ja jag kommer väl aldrig sluta äta Budapestbakelse. Det är alldeles för smarrigt. Men om det mer är smörgåsfika med en liten sötsak, så är detta en ny favorit. Så jag fick lite feeling och gjorde dessa godingar idag. Kanske inte skulle säga att det var dom finaste kakorna jag gjort :-p Men goda blev dom, och så lätta att göra. Här kommer receptet för 26st..

kolagrottor
 Mördeg:
5 dl mjöl
1 dl socker
200g smör eller margarin
2 tsk kallt vatten

Arbeta ihop mördegen och slå in den i plastfolie för att sen lägga in den i kylen minst 30min så den får vila. Mördeg är mycket lättare att arbeta med om den är lite sval. Tryck sen ut den i aluminiumformar. 

Nötkolan:
75g smör
1 1/2 dl socker
1 1/2 msk sirap
2 1/4 msk mjöl
1/2 msk kakao
75g Hasselnötter

Smält smöret, rör i socker och sirap. Blanda mjölet och kakaon för att sen röra ner det i kolasmeten. Låt koka upp. Hacka hasselnötterna i önskad storlek och lägg i dom i smeten. Klicka sedan ut nötkolan i formarna och in i ugnen, längst ner i ugnen på 200grader i ca 15min.. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar