tisdag 20 november 2012

Macarons

Päron- och Smultron Macarons. Jag brukar göra en sats macarons-smet men så delat jag på det och gör två olika sorter. På detta receptet blir det ca 25 färdiga Macarons.
Det viktiga är att man väger ingredienserna för måtten ska vara så exakta som möjligt.

Grundrecept Macarons
100 g mandelmjöl (Finns att köpa eller maler man eget av sötmandel)
100 - 110 g äggvitor
4 msk socker
200 g florsocker

Vispa äggvitorna till ett skum och börja sen tillsätta socker, en msk åt gången till marängen blivit tjock och luftig. När marängen är så fast att du kan vända upp och ner på bunken är den färdig. Sikta mandelmjölet och florsockret för att få bort eventuella klumpar och blanda sedan ihop det. Häll över mandelblandningen till marängen och rör försiktigt ner det med en slickepott. Dela smeten i två delar (om man vill göra två olika sorter) Tillsätt valfri pastafärg och arbeta försiktigt in den i smeten. 
Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar, ungefär lika stor som en fem krona
på bakplåtspapper och låt dem vila ungefär 1 timme.


Värm ugnen till 150 grader och grädda i nedre delen i ca 15 min. Det kan variera från ugn till ugn så kolla efter 12 minuter. När du kan lossa dom från bakplåtspappret är de klara.
      
Nu ska de fyllas, jag använde en smörkräm från Leila Lindholm och tillsatte några droppar päronessens till de gröna och smultronessens i de rosa. Även detta receptet delade jag i två delar och det räckte precis. Smidigast tycker jag är att sprits på även fyllningen, men då måste man nästan ha en liten tyll. Annars går det utmärkt att bre på smörkrämen också.  

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
Några droppar valfri hushållsfärg eller pastafärg

 
Det är inte speciellt svårt, bara man väger och gör efter receptet ;-)
Lycka till!!

1 kommentar:

  1. Du är så duktig�� kul att intresset av bakning har gått i arv❤puss

    SvaraRadera